Handlekurven er tom

Subtotal: 0,-

Bloggen vår :)

10.01.2021

Hvordan montere en Titanium mover del 1

Gjør-det-selv

Monter mover på vognen din, vi viser deg hvordan :)

 

 

Vær forberedt

Forbered deg ved å legge ut alle delene som kommer med settet. Pass på at du ikke mister noen deler i grusen e.l mens du holder på. 

Vi viser installasjonen av den populære Titanium moveren vi fører i Norge. Du kan koble inn begge rullene fra hver side av campingvognen som er bra for trange parkeringsplasser, og motorene har soft-start-teknologi som gjør manøvrering enkelt og forutsigbart. Slipper du knappen på fjernkontrollen stopper vogna umuddelbart. Systemet er i tillegg modulært slik at det kan oppgraderes til drift på 2 aksler eller 4 hjulstrekk om du vil.

 

Om motorene skal plasseres foran eller bak akselen er litt opp til deg og vogna den skal installeres på. Det spiller ingen rolle for moverens del, og noen vogner har bare plass til mover enten foran eller bak hjulene. Vi har tatt utgangspunkt i at motorene skal foran hjulene i dette tilfellet.

 

 

 

 

1... For å gi bedre plass under vognen mens man jobber er det en fordel å heve snuten på vogna ved hjelp av støttehjulet og labbene foran vogna. Man bør og sikre med støttebein i tillegg, og ikke gjør jobben i bakker der vogna kan bevege seg utilsiktet. Husk å sette på vognas parkeringsbremse.

 

Gjør deg klar til å montere motoren 

Sveiv og ned de bakre støttelabbene

 

Senk frontstøttene

3 Senk deretter frontlabbene som en forholdsregel for når du jobber under campingvognen.

Posisjonsaksel står under chassiselementene

4 Som en ekstra sikkerhetsforanstaltning plasserer vi støtter under rammen. Bruk ikke jekk for å heve vognen med mindre du sikrer med solide støtter.

 

For å unngå å bruke timer på å finne

 

5 For å unngå å bruke tid på å finne smådetaljer som man lett kan miste legger vi ut en presenning. Du kan og bruke pappen som moveren kommer levert med.

 

 

Legg motorens motordeler i omtrentlige posisjoner

6 Mål deretter bredden på hjulene slik at du kan stille inn motorene på rammeverket sånn noenlunde. Fingerstram skruene i posisjonen du velger.

 

 

Les instruksjonene regelmessig

7 Sjekk hyppig manualen for å forsikre deg om at du følger beskrivelsen gitt i denne.

 

 

Sett systemet løst sammen

 

8 De to motorene festes til et firkantrør og med aktuatorstangen som da gir deg muligheten til å legge inn begge drivrullene på begge sider samtidig. Gjør klar brakettene.

 

sjekk monteringsplatene

 

9 Vi sjekker monteringsplatene og forbereder de grunnleggende mutrene og boltene.

 

Stopp begge motorenhetene på plass

10 Etter at arrangementet har blitt plassert noenlunde der det skal kan du bygge opp med murstein eller treverk for å få det oppi høyde slik at det blir lettere for deg selv.

 

 

Monteringsplater sitter mellom motoren og chassiset

11 Sett brakettene på plass og sett på skruene. De har nylon-lock for å forhindre at de løsner, så skru de på plass men ikke stram de til enda.

Kim løser disse løst på plass

12 Ved å la arrangementet være løst tilskrudd får du muligheten til å justere etter hvert som du nærmer deg endelig posisjon.

 

 

Skyv enhetene fremover mot dekket

13 Når begge sider er løse, skyver vi motorene fremover mot dekket og bruker den medfølgende rørformede avstandsstykket til å oppnå det riktige mellomrommet på 20 mm mellom hjul og dekk. Det er viktig at dette respekteres. Er det mindre enn 20 mm avstand vil presset på girkassene bli såpass stort at man risikerer alvorlige skader på denne. Er det for lite vil moveren ikke få riktig trykk mot dekket og den spinner lettere når det blir tungt å flytte vogna.

 

14 På dette tidspunktet er det viktig å kontrollere avstanden mellom motorhuset og dekket. Det er litt vanskelig å se bak rullen, men du vil føle et gap hvis du bruker fingeren. Avstanden skal være rundt 10 mm.

15 Hvis dette gapet er for lite, eller motorhuset berører dekket eller rammen, skyver du motoren på tverrstaget for å øke avstanden

 

Forsikre deg om at tverrstaget er sentralt plassert

 

16 Sørg for at tverrstaget er sentralt plassert ved hjelp av  det røde sentermerket.

 

Stram monteringsplatene

17 Når du er fornøyd strammer du monteringsplatene og tverrarmsboltene.

 

18 Tiltrekk monteringsplateboltene til 55NM. 

Gjenta boltinnstrammingsprosessen

19 Gjenta det samme på den andre siden.

Monter aktuatorstangen

20 Pass på aktuatorstangen og sørg for at den er sentrert.

monter 'klemmeboltene'

21 Til slutt monterer du 'klemmeboltene' i monteringsplatene. Dette er skruer med spiss tupp som biter seg fast i rammen for å forhindre bevegelse. 

Skiftenøkkel med lang håndtak
22 Deretter kan du legge på drivrullene. Mekanismen er eksentrisk, og skal være enkel å gjøre men man må ta litt i.

 

DET MEKANISKE ARBEIDET ER NÅ FERDIG.

23 Så skal vi installere kontrollenheten som er selve hjernen i anlegget.

24 Bor et hull i vognas gulv der du ønsker å ta inn kablene fra motoren. Husk at det finnes mange vogner med varmekabler, både elektriske og vannbåren varme. Sørg for at du ikke treffer noen av disse. Borer du like ved et eksisterende hull fra fabrikken så går det fint. Er du i tvil så ta kontakt med forhandleren din for bistand. 

Bunghull

 

 

Les mer...
10.01.2021

Hvordan montere en Titanium mover del 2

Da begynner vi på det elektriske arbeidet

23 Så gjør vi klart for montering av styreenheten til anlegget, finn en plass denne skal stå gjerne nærmest mulig batteriet.

24 Lag et hull gjennom gulvet. Påse at du ikke treffer varmekabler eller vannbåren varmesystem i gulvet. Det er normalt helt trygt å lage et hull like ved eksisterende hull i gulvet som fabriukken har laget og er du i tvil kan du snakke med din forhandler.

Bunghull

 

Kontrollenhet under sofaen

25 Styreenheten går i dette tilfellet under den sofaen, rett ved siden av batteriboks.

Kabling

26 Vi markerer kablene med medfølgende kabelmarkører (selv om du kan bruke tape), på denne måten vet vi hva som er når det gjelder å koble dem til styreenheten.

Ledningsnett for campingvogn

27 Hold alle kablene i samme lengde for å sikre samme spenning til alle motorer og unngå å kveile dem da dette kan føre til at det oppbygges varme. Blir kablene lagt i forskjellige lengder kan vogna dra skjevt. pga spenningsfall.Rute ledningene

28 Vi planlegger ruting av kablene under gulvet, samler de på midten og leder de videre i retning styreenheten og batteriet.

Beskytt kabelen

29 Beskytt kablene med den medfølgende spiralslangen. Dette gjelder spesielt i de områdene gniss mot ledningene kan oppstå

30 Rute begge kablene fra hver motor til midten av vogna og samle de sammen før du leder alle fire ledningene inn i spiralslangen.

31 Fest deretter spiralslangen med ledningene opp i gulvet på vognas underside. Bruk tetningsmasse på alle skruer som skrues inn i gulvet.

Fest trunking

32  Før kablene gjennom det eksisterende hullet nær kontrollenheten.

Krymp ledningsendene

Krymp enden av ledningene

 

33 Deretter avisolerer vi enden av ledningene og monterer kabelskoene på. De medfølgende krympestrømpene skal brukes.

Hovedbryter

34 Monter hovedbryteren på egnet sted. Denne skal monteres nærmest mulig batteriet, og den må installeres. Å hoppe over dette vil føre til at anlegget tapper batteriet ditt mens det ikke er i bruk.Strømkabler

35 Monter kabelskoene som medfølger, bruk krympestrømpene du får med i settet.

 Chassismedlem

36  Led de deretter til batterikassen og koble ledningene til kabelskoene på batteriet.

Batteriboks

Kontroll boks

37 Koble til kablene til hjenren i henhold til koblingsskjemaet i manualen.

Fjernkontroll

Fjernkontroll

Programmer håndenheten i henhold til manualen, dette er forskjellig fra om du har 1 aksel med drift eller 2 aksler med drift.

Start systemet med et dobbelt trykk på fjernkontrollens PÅ-knapp. Det høres et pip og vi hører et elektronisk klikk fra styreenheten.

 

Les mer...